16, 17, 18 & 19 Juli - Santa Lucia tot Santa Clara - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu 16, 17, 18 & 19 Juli - Santa Lucia tot Santa Clara - Reisverslag uit Santa Clara, Cuba van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu

16, 17, 18 & 19 Juli - Santa Lucia tot Santa Clara

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Raymond

19 Juli 2012 | Cuba, Santa Clara

16 Juli - Onderweg naar Playa Santa Lucia

Vandaag zijn we vertrokken vanuit Santiago de Cuba richting Playa Santa Lucia. We wisten dat we een lange reis voor de boeg hadden, maar het eerste stuk leek het nog wel op te schieten. Toen we echter bij Las Tunas kwamen, bleek na lang zoeken dat een zandpad vol kuilen en gaten toch de weg was die we moesten hebben. Uiteindelijk werd de weg hierna wel weer normaal, maar van de laatste 100 kilometer moesten we er nog 30 afleggen over een weg vol putten, gaten en kuilen. Met veel manouevreren en heen-en-weer gestuur zijn we zigzaggend over de weg gegaan en leek er maar geen einde aan te komen.

Aan het eind van de middag kwamen we aan in Playa Santa Lucia, waar we verblijven in hotel Club Amigo Mayanabo. Vlak voordat we ons hotel aan de kust naderden hebben we in de laguna nog een paar wilde, roze flamingo's gespot.

Hoewel dit tegen onze principes is, zitten we hier (verplicht) all-inclusive. Om dit optimaal te benutten hebben we 's avonds op het terras een paar Cubaanse cocktails gedronken. Toen barstte er een onweersbui los en viel de stroom uit - dit schijnt typerend te zijn voor Cuba, maar het was pas de eerste keer dat we dit meemaakten.

17 Juli - Relaxen in Playa Santa Lucia

Vandaag hebben we voor het eerst in de vakantie praktisch niets gedaan. We hebben ons vanochten geinstalleerd onder de palmbomen en strooien parasols op het witte strand dat achter het hotel ligt. Hier hebben we lekker geluierd en gesnorkeld. We zien er nu echter wel allemaal uit als kreeften en zouden niet misstaan in de zeevruchtensalade van het hotel.

All-inclusive is absoluut niet voor ons, maar voor even bevalt het wel. Af en toe een drankje of een snack halen is niet verkeerd. We worden wel raar aangekeken door de obers als we slechts om 1 pizza of hamburger vragen; het meerendeel van de mensen komt hier namelijk om zich vol te schransen en dat is hen ook wel aan te zien.

18 Juli - Naar Sancti Spiritus

Zoals gepland zouden we vandaag vanuit Playa Santa Lucia naar Sancti Spiritus vertrekken. Het vertrek liep echter niet vlekkeloos aangezien de auto niet wilde openen. Hij is volledig automatisch en kan dus alleen met de afstandsbediening geopenend worden. Gelukkig heeft pa hem met de nodige truckendozen toch open gekregen en konden we na een uur vertraging alsnog vertrekken.

We hebben vandaag een kleine 300 kilometer over bekende weg gereden, omdat we vandeweek al langs Sancti Spiritus gekomen waren. We zitten nu in hotel Plaza, dat zoals de naam al zegt, aan het centrale plein van de stad ligt. De kamers zijn erg mooi, omdat ook dit hotel in koloniale stijl gerestaureerd is. Vanaf onze balkons hebben we ook nu weer een prachtig uitzicht over het plein.

Vlak voordat we naar bed gingen werden we nog getrakteerd op een carnavals-optocht die met luid getrommel en veel gedans rond het plein trok. Morgen gaan we Sancti Spiritus verder bekijken en op pad naar Santa Clara - de stad van Che Guevara.

19 Juli - Santa Clara

We hebben nu voor het eerst sinds dagen weer toegang tot het Internet. Hiervoor hebben onweersbuien en wachtrijen ons er namelijk van weerhouden om een stukje te kunnen plaatsen.

Vanmorgen hebben we nog rondgelopen in Sancti Spiritus, een gezellige stadje met onder andere de enige stenen boogbrug van Cuba en ook de oudste kerk van Cuba. Wat heerlijk is aan de stad is dat er een relaxte sfeer hangt en je als toerist door niemand besprongen, aangesproken of bekeken wordt.

We zitten nu in hotel-park Los Caneyes, waar we hele leuke hutjes hebben met rieten daken. We hebben zojuist het Plein van de Revolutie van Santa Clara bezocht. Hierop staat een groot monument ter ere van Che Guevara. Pa en Vincent zijn ook nog het Museum en het Mausoleum in geweest waar we de daadwerkelijke grafsteen van Che in de muur gezien hebben. Morgen gaan willen we nog een ander monument van Che Guevara en zijn beroemde treinkaping bekijken en de lokale tabaksfabriek bezoeken. Daarna gaan we door naar Habana, de laatste stop voordat we terug het vliegtuig in gaan naar Nederland.

• 19 Juli 2012 - 19:44

LRB:

Ook vandaag speciaal aandacht voor jullie.Hopen dat alles goed blijft gaan,en geniet er maar van.Grtz.LRB.

• 19 Juli 2012 - 21:01

Ton Visser:

hoi raymond anita vincent en michelle blij dat jullie weer internet hebben ja de geniet nog van jullie laatste dagen ja de wegen zijn daar anders groetjes pa opi

• 19 Juli 2012 - 21:05

Raymond kun je voor mij een cocktail bestellen o ja jullie hebben ook de groeten van marie en veel plezier doei ton opi

• 20 Juli 2012 - 07:11

Nesibo:

Bij jullie af en toe een buitje hier constaant buien. Maar het kwartet gaat de terug reis voorbereiden en dat doet ons goed .Het weer gaat hier verbeteren .Oja opi ton heeft in de regen het gras gedorst en vroeg aan mijn een kruk ik vraag waarvoor ton ,dan kan ik op de grasmaaier gaan zitten net als die gemeente LUI maaiers .En ton gaat het verder goed jahoor was het antwoord ,heeft jij ook nog een paraplu ja waarvoor TON dan zit ik droog op de maaier .ik heeft ton gevraagt of hij pilletje wide hebben nee was het ,dan begin ik op BOB te lijken.

groet goeie terug reis tot zondag no 23

• 20 Juli 2012 - 11:16

Ton Visser:

hoi raymond anita vincent en michelle nog een fijne laatste dag en voor morgen een prettige vlucht en tot zondag groetjes ton pa opi doei

• 26 Juli 2012 - 12:07

Valesca:

Ik zit nog heerlijk te genieten van jullie verhalen van cuba mooi hoor!