9 & 10 Juli - Naar Cienaga de Zapata en Cienfuegos - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu 9 & 10 Juli - Naar Cienaga de Zapata en Cienfuegos - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu

9 & 10 Juli - Naar Cienaga de Zapata en Cienfuegos

Door: Michelle & Vincent

Blijf op de hoogte en volg Raymond

11 Juli 2012 | Cuba, Cienfuegos

Gisteren hebben we voornamelijk gereden - onze toch naar Vinales naar hotel Don Pedro bedroeg namelijk zo'n 325 kilometer. Onderweg zijn we weer veel paard- en ossenwagens op de snelweg tegengekomen, net als vrachtwagens afgeladen met mensen. Deze vrachtwagens doen op het platteland namelijk dienst als bus. Ook zijn we onder viaducten door gekomen die eigenlijk geen nut hebben omdat er geen wegen op aangesloten zijn. Toch zijn ze niet volkomen nutteloos, omdat ze door velen als een soort bushokje gebruikt worden, of als droge, overdekte plaats om te liften.

Aan het einde van de middag zijn we aangekomen bij hotel Bohio don Pedro in het natuurgebied Cienage de Zapata, dat grenst aan de Varkensbaai. Ons hotel bestond uit idyllische houten hutjes die afgedekt waren met een dak van bananenbladeren. Het bleek dat wij de enigen waren die hier vannacht zouden overnachten en we werden dan ook hartelijk ontvangen. 's Avonds hebben we heerlijk in het bijbehorende restaurant gegeten. Voor dit eten waren ze 's middags nog op pad geweest. Tijdens het eten hebben we vrienden gemaakt met een paar hondjes die zich te goed deden aan de resten van onze kippenpootjes. Een van hen was ons daar zo dankbaar voor dat hij de hele nacht bij ons voor de deur heeft gewaakt.

Vandaag zijn we verder het natuurgebied ingereden naar Playa Giron. Hier hebben we een klein museum bezocht dat gewijd is aan Cubaanse guerilla-militairen die in 1961 in de Varkensbaai een contra-revolutie van Amerika en verbannen Cubanen wisten te voorkomen. Onderweg hebben we prachtige beelden van de natuur te zien gekregen, omdat het natuurgebied grotendeels uit moeras bestaat. Ook waren er heel veel krabben te zien - sommigen zo groot als een tennisbal. De meeste krabben zullen last van zelfmoordneigingen gehad hebben, omdat ze bijna allemaal op de weg bleven zitten en precies de wielen van de auto opzochten.

Na Playa Giron zijn we doorgegaan naar Caleta Buena. Hier bevindt zich een koraalrif waar we even wilden gaan snorkelen. Bij aankomst bleek echter dat we zo'n 15 euro entree per persoon moesten betalen waardoor we maar zijn omgekeerd en de auto een stukje terug in het zand hebben geparkeerd. Hier hadden we een stukje wit strand voor onszelf en hebben we gesnorkeld in het turqouise-blauwe water. Tijdens het snorkelen hebben we verschillende visjes gezien en geprobeerd deze vast te leggen met de onderwater-camera van Sander.

Na onze zwempauze zijn we vertrokken naar Cienfuegos, waar we ons nu in hotel La Union bevinden. Dit is net als de rest van het oude stadje een koloniaal gebouw uit de tijd van de Fransen rond 1870. Het hotel is erg luxe en ligt midden in het oude centrum. Na aankomst hebben we al meteen een rondje door de stad gelopen en vele kleurrijke, koloniale gebouwen gezien. Morgen gaan we het oude plein met gerestaureerde gebouwen, die op de Werelderfgoedlijst van Unesco staan, nog bekijken en dan gaan we verder richting Trinidad.

• 11 Juli 2012 - 14:15

Raymond Bakker:

Hoi allemaal we ontvangen al jullie reacties en vinden het leuk dat jullie ons volgen!

Groetjes RAMV

• 11 Juli 2012 - 17:33

Nesibo:

de bestuurder heeft deze hulpmiddellen als tomtom of alles met de wegenkaart .De opi ton rook wel erg kleine sigaartje,s neem maar een vracht havana,s mee voor de tuinman ton .Oja Bob is ook de sigaar zijn windmolen is door een tip door de eigenaar opgehaald na 4,5 jaar zoeken na een tip van buurtbewoner uit andere woonwijk zuid beijerland wordt vervolgt veel plezier hier steeeds watergedragen verf weer 18 gr en regen

gr nesibo

• 11 Juli 2012 - 18:00

Ton Visser:

hallo michelle en vincent jullie zien wel erg veel hier alles goed 18 graden geniet maar en doe pa en ma de groeten ik hoop dat jullie alles van mij ontvangen doei opi

• 13 Juli 2012 - 20:08

A3 En @:

Fijn jullie verslagen te lezen. Zo blijven wij een beetje op de hoogte van waar jullie zijn en wat jullie zoal doen. Krijgen wij ook een beetje inzicht van wat daar allemaal te bewonderen is. Het weer za daar beslist beter zijn dan hier. Goeie reis verder.

• 26 Juli 2012 - 12:31

Valesca:

ik vind het heerlijk om jullie verslagen te lezen. liefs