1 Augustus - Zion & Bryce National Park - Reisverslag uit Tropic, Verenigde Staten van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu 1 Augustus - Zion & Bryce National Park - Reisverslag uit Tropic, Verenigde Staten van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu

1 Augustus - Zion & Bryce National Park

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Raymond

02 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Tropic

Vandaag is een redelijk drukke dag geweest. Na vanmorgen nog wat foto’s online geplaatst te hebben, zijn we vertrokken naar Zion National Park.
Door het toenemende aantal bezoekers de laatste jaren en vanwege luchtvervuiling is de Zion Canyon enkel nog per shuttlebus te bezoeken, waarbij elke bezienswaardigheid een halte heeft. We zijn als eerste met de bus naar het einde van de canyon gegaan, waar we bij de Temple of Saniwara door de steeds smaller wordende kloof gewandeld zijn. Op de terugweg zijn we onder andere bij Big Bend, Weeping Rock en Court of the Patriarchs uitgestapt om de omgeving de bekijken.

Het kenmerk van Utah als mormonenstaat kwam goed tot uitdrukking in de namen die gegeven zijn aan de verschillende rotsen en kliffen in Zion National Park. Zo refereren namen als Court of the Patriarchs en Angel’s Landing bijvoorbeeld overduidelijk aan de Bijbel.

Na ons bezoek aan Zion Canyon zijn we over dezelfde weg als gisteravond het park uit gereden. De weg zag er nu bij daglicht wel een stuk indrukwekkender uit dan in het donker.

Vanaf Zion zijn we richting Bryce Canyon National Park gereden, een tocht van zo’n 70 mile. Om bij Bryce te komen, moet je via de Scenic 12 Freeway door Red Canyon in Dixie National Forest rijden. Waaraan Red Canyon zijn naam te danken heeft, hoeft niet verder uitgelegd te worden. Deze route zelf was al erg mooi en met name het rijden door in de rotsen uitgesleten ‘ tunnels’ was speciaal.

Bryce Canyon was in één woord prachtig. Dit park konden we met de auto vrij doorrijden, waarbij we op de heen- en terugweg wel meer dan 40 herten zijn tegen gekomen!
De naam Bryce Canyon is eigenlijk niet juist, aangezien het park geen canyon is, maar een enorm kalkplateau dat gekenmerkt wordt door aardpiramiden en rotspilaren in tal van kleuren – Hoodoo’s genaamd – die ontstaan zijn door jarenlange erosie.

Bij Bryce-, Inspiration- en Rainbow Point hebben we heel mooi zicht gehad op de kalkgesteenten en kleurformaties van Bryce Canyon. Met dank aan de langzaam dalende zon en overtrekkende wolken waren de kleurschakeringen en vergezichten steeds weer iets anders, maar telkens even mooi. Met name het vallen van de schaduw over de canyon bij Sunset Point door de ondergaande zon was bijzonder om te zien.

We zitten nu op een kleine RV campground een paar mile voor Bryce Canyon. Morgen gaan we op pad richting Capital Reef National Park en vervolgen daarbij de Scenic Route 12.

We zijn nu inmiddels een week in de VS en met onze reisverslagen en foto’s hopen we jullie een indruk te geven van wat wij hier beleven en zien. Desalniettemin is voor mij inmiddels wel duidelijk dat sommige dingen niet te verwoorden of vast te leggen zijn; de beleving zelf en de beelden die op ons netvlies vastgelegd zijn, zijn eigenlijk onmogelijk over te brengen. Soms zijn er van die dingen die je zelf beleefd moet hebben om het precies in te kunnen beelden of ervaren – de afgelopen dagen doen vermoeden dat dit voor deze reis ook geldt.
Toch hopen we jullie de komende tijd nog te voorzien van vele verhaaltjes en foto’s zodat jullie deze prachtige reis met ons mee kunnen beleven!

Het is hier inmiddels al weer erg laat, dus de foto’s van vandaag houden jullie tegoed. Deze volgen bij het volgende reisverslag!

• 02 Augustus 2014 - 10:44

Ton:

hoi vincent mooie om schrijving ik vind het erg mooi kijk uiy naar de fotos groetjes allemaal doe opi pa

• 02 Augustus 2014 - 14:22

Bianca:

Hoi alle 4. Dat intense gevoel van beleven en niet te omschrijven herken ik zo goed. Ik heb ook altijd het gevoel dat ik meer en meer had willen zien, ondanks dat je met zo'n reis je tanden al in het stuur zet en heel veel kilometers maakt (in ons geval zette Jur z'n tanden in het stuur en was mijn voornaamste taak foto's maken en niet indutten, want hoe mooi ook maar van dat gehobbel word ik erg moe!) Niet om jullie te ontmoedigen maar ik las van de week een uitspraak: hoeveel je ook ziet, je zult altijd meer niet gezien hebben! Maar goed, dat wat je wel ziet vergeet je nooit meer. Dikke kus Biec