18 & 19 Augustus - Naar de kust - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu 18 & 19 Augustus - Naar de kust - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu

18 & 19 Augustus - Naar de kust

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Raymond

20 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Monterey

18 Augustus – Op naar het westen

Vanmorgen moesten we bijtijds opstaan; pa moest z’n inmiddels zo vertrouwde en geliefde tweewieler namelijk weer afstaan. Na de Harley bij het verhuurstation achter gelaten te hebben, hebben we nog eventjes rondgekeken in een paar winkels in Vegas.

Hierna hebben we deze stad achter ons gelaten en zijn we richting het westen gaan rijden. Voordat we weer terugkomen in San Francisco (hier hebben we donderdagmiddag een excursie naar Alcatraz) willen we nog een stuk van de Pacific Highway langs de kust rijden. Voorat we bij de kust zijn dienen we echter eerst nog de gehele staat Californië over te steken.

Onze route door het woestijnlandschap van Californië heeft ons behalve kale gronden en Joshua Trees – een bepaald soort cactusboom – niet veel laten zien. Toch zijn we in dit dorre landschap nog twee keer gestopt.

De eerste keer was bij Calico, een ghost town. Dit stadje was vroeger een bruisend mijnsstadje, totdat de zilvermijnen uitgeput waren en de zilverprijzen gekelderd waren. Tot onze teleurstelling troffen we echter geen verlaten stadje aan, maar een compleet herbouwd stadje dat uitgebuit werd als een soort attractiepark. We hadden het daarom dan ook al snel gezien in Calico. Bij het wegrijden zagen we echter wel een zandstorm door de woestijn razen, wat een bijzonder gezicht was.

Onderweg zijn we ook nog gestopt bij Mojave Air and Space Port. Dit vliegveld ligt midden in de woestijn, waar je het totaal niet verwacht. Met drie landingsbanen van meerdere kilometers is het ook nog eens een groot vliegveld. Op dit vliegveld zijn in het verleden ruimtevaartstesten gedaan en is in 2004 ook de eerste space shuttle vertrokken die bedoeld is voor privaat gebruik, horizontaal kan opstijgen en herbruikt kan worden.
Daarnaast dient het vliegveld ook als opslagplaats voor overtollige vliegtuigen. Op het terrein stonden tal van Boeings en andere toestellen van Amerikaanse airliners opgesteld. Deze toestellen kunnen zo weer in gebruik genomen worden doordat de vliegtuigen door het woestijnklimaat haast niet aangetast worden.

We staan nu op een camping bij Bakersfield. Hier vandaan rijden we morgen de laatste 150 mile naar de kust van waar we de kustroute oppakken.

19 Augustus – Pacific Highway

Zoals gezegd hebben we vandaag het laatste stuk naar de kust afgelegd. Onderweg hebben we echter wat vertraging opgelopen doordat we wederom problemen hadden met de banden. We waren dit maal goed op tijd en hadden wederom het geluk in de buurt te zijn van een bandenhandel, aangezien nu het linkerachterwiel te kampen had met een loslatend loopvlak. Na een nieuwe achterband – de tweede – hebben we onze weg zonder problemen kunnen vervolgen.

Bij het plaatsje Morro Bay hebben we de kust bereikt. Na zo’n 3,5 weken geleden San Francisco achter ons gelaten te hebben, zijn we niet meer bij de kust geweest. Ik vond dit moment daarom wel gedenkwaardig en heb meteen een duik genomen in de toch wel koude Pacifische Oceaan.
Hierna zijn we over de Pacific Highway gaan rijden. Deze weg loopt grotendeels parallel aan de kust, wat prachtige vergezichten geeft – zeker wanneer we vlak langs de afgrond rijden en de oceaan tientallen meters lager zien liggen.

Langs de kust hebben we enkele keren groepen walvissen gespot. Het omhuigspuitende water en de af en toe uit het water springende walvissen waren ondanks de afstand goed te zien! Daarnaast hebben we in een baai ook een hele groep zeehonden en zeeolifanten gezien. Naast al deze bijzondere dieren wordt de kust ook getekend door het enorme aantal pelikanen, die op spectaculaire wijze het water induiken om visjes te vangen.
Naast al deze zeedieren hebben we tot onze verbazing ook nog een stuk of tien zebra’s gezien, die stonden te grazen tussen de koeien.

We zitten nu in een motel in Monterey. We zijn behoorlijk lang op zoek geweest naar een slaapplek doordat alle motelletjes en campgrounds langs de Pacific Highway volzitten en je bijna nergens deze weg af kan. Maar: de aanhouder wint! Vanaf hier gaan we morgen de 17 miles Drive rijden – dit moet een van de allermooiste stukken van de westkust zijn. Daarna gaan we verder richting San Francisco.

De foto’s van 17 Augustus in Oatman en Las Vegas en bij de Hooverdam staan onder de volgende link: http://goo.gl/WRHtPz

Klik voor de foto’s van vandaag en gisteren op de volgende link: http://goo.gl/BWsYey