31 Juli & 1 Augustus - Nitmiluk National Park - Reisverslag uit Katherine, Australië van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu 31 Juli & 1 Augustus - Nitmiluk National Park - Reisverslag uit Katherine, Australië van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu

31 Juli & 1 Augustus - Nitmiluk National Park

Door: Michelle & Vincent

Blijf op de hoogte en volg Raymond

01 Augustus 2010 | Australië, Katherine

31 juli:
Zoals jullie al wel gemerkt zullen hebben zijn we sinds gisteren, na 2 dagen in Kakadu National Park zonder internet en gsm-verbinding, weer online!
Vanmorgen hebben we Kakadu National Park achter ons gelaten en zijn we op weg gegaan naar Pine Creek, dat zo’n 60 km rijden was. Pine Creek is een oud goudmijnstadje dat opbloeide omdat er een station kwam van de spoorlijn van Adelaide naar Darwin.
In Pine Creek zijn we gestopt bij een Lookout point vanwaar we een uitzicht hadden over de oude goudmijn - deze stond nu alleen wel 135 meter onder water! In Pine Creek hebben we ook een kijkje genomen bij het oude stationnetje, wat er nu verlaten bij lag omdat er een nieuwe spoorlijn is aangelegd. Wel is er een museum, maar laat het nu net zaterdag gesloten zijn! Dus hebben we allemaal maar met onze neuzen tegen de ramen gestaan om een glimp van de binnenkant op te vangen.
Hierna zijn we verder op weg gegaan naar de eerst volgende plaats van betekenis; Katherine. Dit was nog ongeveer 80 kilometer rijden. Onderweg reden we langs de nieuwe spoorlijn, hierover rijdt de legendarische Ghan die nu de verbinding onderhoudt tussen Adelaide en Darwin. Laten we nu net mazzel gehad hebben dat deze trein naast ons reed. We hebben dus snel een parkeerplaats opgezocht om wat foto’s en een stukje video van de voorbij spurtende trein te maken.
Later op de middag zijn we Nitmiluk National Park ingereden waar we bij de Leliyn Edith Falls gekeken hebben. We waren zelfverzekerd om hier een wandelroute te maken die ons langs alle watervallen en meertjes zou leiden. Toen we echter pas 500 meter van de 2,6 kilometer afgelegd hadden, besloten we om terug te gaan omdat onze voeten verbrand waren door het hete zand en de temperatuur zo hoog was dat het zweet uit al onze lichaamsopeningen kwam lopen! Daarnaast hadden we last van de vliegen die op hun beurt op alle mogelijke manieren onze lichaamsopeningen probeerden binnen te dringen.
’s Middags zijn we in Katherine aangekomen waar we eindelijk weer eens de mogelijkheid hadden om flink inkopen te kunnen doen – de koelkast was namelijk al aan het echoën omdat deze zo leeg was. Met dit warme weer vliegen de liters water er dan ook doorheen!
Op de camping hebben we voor morgen een boottocht geboekt door de Katherine Gorges hier 30 kilometer vandaan in Nitmiluk National Park. We waren eerst van plan om te gaan kanoën, maar omdat er krokodillen gesignaleerd waren, werden deze niet verhuurd. Het is dus een boottocht geworden.

1 augustus:
Vanmorgen zijn we naar de Katherine Gorges gereden voor onze boottocht. Onderweg van de parkeerplaats naar onze boot zagen we nog een Rock wallibie, die door een iets enthousiaste Fransman op sandalen werd weggejaagd. De boot had wat vertraging en al wachtende raakten we aan de praat met 2 Nederlands-Australische echtparen die hier al zo’n 50 jaar wonen. In die tussentijd zijn ze maar een paar keer terug geweest maar desondanks zijn ze de Nederlandse taal niet verleerd. Op onze vraag of ze nog terug zouden willen naar Nederland zeiden ze resoluut nee’. De gepensioneerde Australiërs houden nogal van rondtrekken en volgens hen zelf worden ze ook wel de nomaden van Australië genoemd.
De boot waarmee we rondvoeren was een vergelijkbare boot als degene bij Yellow Water. De tocht zelf bestond uit eerst een stukje varen, waarna we een paar honderd meter door een van de kloven konden lopen en daar weer werden opgevangen in een boot om door nog een van de kloven te varen. Aan het einde van deze tweede kloof zijn we omgekeerd om weer dezelfde tocht terug te maken. Op de terugweg hebben we nog 4 krokodillen gezien. Deze waren alleen stukken kleiner als degenen die we van de week al hadden gezien – waren deze kleine beesten nu de reden dat we niet mochten kanoën!?
Op de terugweg van de boot naar de parkeerplaats kwamen we weer een Rock wallibie tegen. Gelukkig was de Pierre Pattas (die Fransman op sandalen) nergens te bekennen, waardoor we nu wel de kans hadden om wat foto’s te maken.
Terug in Katherine hebben we nog een lokaal museum bezocht met als hoogtepunt de Havilland Gypsy Moth. Dit is het originele vliegtuig dat door de eerste Flying Doctor, Clyde Fenton, werd gebruikt. Ook zijn we nog langs het oude station en de oude spoorbrug uit 1926 gereden. Dankzij deze verbindingen kon Katherine uitgroeien tot de grootste stad van deze regio.

Voor de mensen die niet weten waar de uitdrukking ‘Pattas’ op slaat, klik dan even op de volgende link: http://www.youtube.com/watch?v=FG_rbwAsCaA

Kijk voor bijbehorende foto's op: http://www.picturetrail.com/sfx/album/view/23400101

• 01 Augustus 2010 - 15:03

Nesibo:

Het is nu zondag ,dan maar geen ongeloofwaardige berichten .Je weet maar nooit of er iemand de folders komt opruimen?Op de wereld kaart volgen wij jullie maar het aftellen gaat zo wat beginnen .Wat is tot nu het aantal gereden km en tot waar gaan je met de appollo camper Welke stad vandaan begint de terug vlucht ?groet huis no 23 al 4,5 week geen folder,s

• 01 Augustus 2010 - 20:19

Pa Opi:

hallo ramv een prachtige reis geniet nog even doei pa opi

• 01 Augustus 2010 - 22:52

Gos En Les:

he lieverds,

ik heb jullie mailtje ontvangen, en ik ga morgen de kaartjes bestellen.
    en bedankt he.
    en geniet er goed van!

knuf xxx van ons

• 02 Augustus 2010 - 14:57

Kokosmakroon:

Dikke reclame van DUWE Egberts..... foto's van jullie liegen er trouwens ook niet om. Mooi man. Doe maar lekker sjille....

• 02 Augustus 2010 - 19:55

Cynthia Visser:

Wij hebben genoten van jullie reisverslag en prachtige foto´s, het leek net of we er zelf bij waren.
    Groetjes, Rob en Cynthia

• 03 Augustus 2010 - 06:36

Gos En Les:

nou lieverds,

hier nog effe een berichtje van ons.
    voordat we weggaan.
    geniet nog er goed van!
    en een goede reis terug en we spreken elkaar!
    we hebben de lap top ook bij.

dikke knuffels xxx van ons

• 03 Augustus 2010 - 12:36

Raymond & Anita:

Cynthia,

Leuk dat jullie ook de weblog volgen!
    (We reageren maar even op deze manier want wij hebben geen E-mail adres van jullie)

• 03 Augustus 2010 - 14:52

Wim (Centric):

Hallo Anita en de rest van de familie.

Als ik het zo eens even lees, vermaken jullie je daar prima. Goed weer, weinig internet en veel belevenissen.
    De tijd vliegt, dus geniet er nog maar even van.

Groeten uit het verre Gouda (denk nog maar even niet aan ons)