5, 6 & 7 Augustus - Naar, door en uit Yellowstone - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu 5, 6 & 7 Augustus - Naar, door en uit Yellowstone - Reisverslag uit Cody, Verenigde Staten van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu

5, 6 & 7 Augustus - Naar, door en uit Yellowstone

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Raymond

08 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Cody

Na een aantal dagen onderweg te zijn geweest en middenin de natuur van Yellowstone gezeten te hebben, hier dan weer een update van ons!

5 Augustus – Richting Yellowstone

Vandaag hadden we een lange rit voor de boeg. Aangezien we voor woensdagavond een campingplaats gereserveerd hebben in Yellowstone National Park en we daar nu nog zo’n 400 mile vandaan zaten, werd het kilometers maken. Gezien deze lange afstand hebben we Salt Lake City gelaten voor wat het is.

Het weer was blijkbaar op de hoogte van het feit dat we een lange afstand moesten overbruggen, want gedurende de hele dag heeft het zowat geregend. Onderweg hebben we de staat Utah achter ons gelaten en zijn we na kleine passages door Idaho en Montana, Wyoming ingereden. Deze staat doet zijn status als dunbevolkste staat van Amerika duidelijk eer aan: in de wijde omtrek zijn alleen maar grasvelden en akkerlanden te bekennen met af en toe een ranch.

Naarmate we verder Wyoming inreden, begon het landschap steeds meer te veranderen. De rood-oranje rotsen en canyons van Utah hadden plaatsgemaakt voor graslanden, die uiteindelijk overgingen in naaldbossen met ruige rotsen en riviertjes.

Na zo’n 350 mile gereden te hebben, arriveerden we in het stadje Jackson. Dit stadje – het laatste plekje van betekenis voor Grand Teton en Yellowstone National Park – is duidelijk uit z’n voegen gegroeid en het krioelt van de toeristen. Door al deze drukte was het onmogelijk een plekje in een motel te vinden, tenzij we even 400 dollar neer wilden leggen. Gelukkig hebben we op een campground aan de rand van Grand Teton National Park nog wel een plekje weten te bemachtigen. Onderweg naar deze campground hebben we nog een hele kudde bizons gespot.

6 Augustus – Yellowstone National Park

Vanmorgen hebben we de campground verlaten om de laatste 30 mile naar Yellowstone National Park af te leggen. Het weer was ons helaas nog steeds niet gunstig gezind aangezien het nog steeds regende. Bij het verlaten van de campground hebben wederom een flink aantal bizons gespot – waarschijnlijk nog dezelfde kudde als die van gisteren, die een grasveld was opgeschoven.

Onderweg naar Yellowstone zijn we door Grand Teton National Park gereden. Doordat de regen onophoudelijk naar beneden bleef vallen en we aan alle kanten omringd waren door laaghangende bewolking, hebben we hier niet veel rondgekeken. Zelfs de Grand Teton, de drie besneeuwde bergen die het park kenmerken, konden we niet onderscheiden.

Eenmaal aangekomen in Yellowstone National Park zijn we richting de Upper Geyser Basin gereden waar onder andere de bekende Old Faitful – de geizer die haar naam te danken heeft aan het feit dat zij ongeveer elk uur een eruptie kent – te vinden is. Zoals het hoort hebben we de eruptie van Old Faithful afgewacht en hebben we ook de omliggende geizers bekeken. Hierbij waait het stoom je om de oren en stinkt de ene geizer nog harder naar zwavel dan de andere, maar verwelkomt elke geizer je weer met indrukwekkende, sissende geluiden, prachtig gekleurd water en gekleurde gronden. Deze bijzondere kleuren onstaan door de diverse mineralen die hier in de grond zitten.

Na Old Faithful zijn we weer in onze Maverick gestapt en hebben we de westelijke route door Yellowstone vervolgt. Hierbij zijn we langs talloze plekken met een bijna ontelbaar aantal geizers en warm waterbronnen gekomen, waaronder Midway Geyser Basin – het één-na-grootste warm water basin ter wereld – en Steamboat Geyser – misschien wel de grootste nog actieve geizer ter wereld. Deze hebben we helaas niet zien spuiten, want hij is niet vaak en zonder regelmaat actief.

Naarmate de dag vorderde had de regen plaatsgemaakt voor zonneschijn, wat bij de water basins en geizers – in combinatie met het stoom – hele mooie, gekleurde aangezichten opleverde. Af en toe was er zelfs een regenboog in het stoom te onderscheiden.

Omdat de dag inmiddels al naar zijn einde begon te lopen en de zon begon te dalen, hebben we besloten de noordelijke loop van Yellowstone (voorlopig) te laten voor wat het is. We zijn na Steamboat Geyser bij Norris Geyser Basin dan ook naar het oosten gereden om zo de gehele zuidelijke loop gereden te hebben en bij de camping te komen. Deze ligt in Grant Village, het punt waar we vanmiddag begonnen zijn.

Op de weg terug naar de camping zijn we nergens meer gestopt om op tijd terug te zijn voor de douches, die om half tien sluiten. Toch hebben we nog genoeg tijd gevonden om af en toe een paar foto’s te maken van al het wildlife dat we onderweg tegenkwamen. Doordat het langzamerhand al wat donkerder werd en het park weer tot rust kwam, kwamen de meeste dieren tevoorschijn. Zo hebben we onderweg weer verschillende bizons en tig herten gezien. Als topje op de ijsberg hebben we ook een Black Bear gespot!
Na in Canada al vele herten en ook enkele Grizzly Bears gezien te hebben, maakte dit het plaatje wel compleet. Waarschijnlijk hebben we vandaag in Yellowstone ook nog een Grizzly gezien, maar omdat we niet konden stoppen en vanwege de grote afstand weten we het niet zeker. Door de grote afstand zijn de foto’s van de Black Bear eveneens niet zo heel duidelijk, maar zijn lange oren en spitse neus zijn desondanks duidelijk te onderscheiden waardoor we zeker zijn van onze zaak!

Morgen gaan we Yellowstone helaas alweer verlaten. Mogelijk rijden we daarbij nog wel een deel van de noordelijke loop. De indruk die Yellowstone heeft gemaakt was fantastisch; iets unieks dat je nergens anders vindt. De watervalletjes en naaldbossen deden ons af en toe wel aan Canada denken, maar de afwisselingen met geizers en weides maakt dit wel écht heel spectaculair.

Dit was het weer voor nu. Morgen en overmorgen rijden we verder naar Durango in Colorado, waar we 9 Augustus een excursie met stoomtrein naar het mijnstadje Silverton gepland hebben staan. Tot horens!

7 Augustus – Richting Durango

Zoals gezegd hadden we vandaag een lange tocht voor de boeg; vanaf Yellowstone was het namelijk nog zo’n 800 mile rijden naar Durango. Voordat we echter op pad gegaan zijn, hebben we nog een aantal hoogtepunten van Yellowstone bekeken. Onderweg hier naartoe zijn we wederom vele herten en enkele bizons tegengekomen. Waarschijnlijk waren dit dezelfde als gisteravond, aangezien het bijna op dezelfde plekken was.

We zijn onder andere langs de oevers van Yellowstone Lake – het grootste meer van Noord-Amerika – gereden en hebben rondgekeken bij Mud Vulcano en Sulphur Caldron.
Mud Vulcano was ooit een calderavulkaan, waarvan de flank na een eruptie in 1870 deels weggeblazen is. Wat overgebleven is, is een deel van de flank en een kolkende, donkergrijs-bruine poel. De hoge concentratie van ijzer is verantwoordelijk voor deze kleur, terwijl zwavel verantwoordelijk is voor de lucht van rotte eieren.
Sulphur Caldron is een hete water bron. Ondanks het feit dat deze bron bijna net zo zuur is als accuzuur, krioelt het in dit water van de bacteriën. Deze zogenaamde ‘ hitteliefhebbers’ zijn verantwoordelijk voor de overwegend gele kleuren.

Hierna hebben we het park park via de oostuitgang verlaten en zijn we richting het Zuid-Oosten gereden. Deze route heeft ons via de graslanden van Wyoming en door Cody – het stadje van Buffalo Bill – na zo’n 350 mile naar Rawlings geleidt. Hier zitten we nu een motelletje. Morgen stappen we bijtijds weer onze Maverick in om de resterende 450 mile richting Durango af te leggen.

Klik voor een selectie foto's van de afgelopen dagen op de volgende link: http://goo.gl/v3VITm

• 08 Augustus 2014 - 16:26

Ton:

hoi vincent een mooie omgeving een mooi verslag en super mooie fotos groetjes allemaal van ton pa opi