27 & 28 Juli - Yosemite National Park - Reisverslag uit Oakhurst, Verenigde Staten van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu 27 & 28 Juli - Yosemite National Park - Reisverslag uit Oakhurst, Verenigde Staten van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu

27 & 28 Juli - Yosemite National Park

Door: Michelle (27 Julli) & Vincent (28 Juli)

Blijf op de hoogte en volg Raymond

29 Juli 2014 | Verenigde Staten, Oakhurst

27 Juli – Stanislaus National Forest & Yosemite National Park

Vanmorgen zijn we bijtijds in onze paarse Maverick gestapt om de afstand tussen Oakdale en Stanislaus National Forest te overbruggen. In Stanislaus hadden we namelijk een plekje op campground Dimond ‘O gereserveerd. Stanislaus National Forest ligt vlakbij Yosemite National Park en de camping die we geboekt hadden lag het dichtst bij een van de ingangen van Yosemite National Park. Toen we de camping niet konden vinden - omdat er nergens bordjes stonden - reden we ineens al Yosemite National Park in. Zo dicht grenzen Stanislaus en Yosemite dus aan elkaar.

We besloten maar alvast een toegangspas voor Yosemite National Park te kopen en vroegen gelijk de weg naar Dimond ‘O. Daar eenmaal aangekomen kwamen we tot de ontdekking dat er iemand op het plekje stond dat wij gereserveerd hadden en waar nota bene een bordje met onze naam op hing! Na een praatje met de “campground manager”, verzekerde deze ons ervan dat hij zou zorgen dat het plekje vrij was als we ’s middags terug kwamen.

Wij vertrokken richting Yosemite National Park zodat we alvast wat dingen konden bekijken. Onderweg naar Yosemite Valley – het bekende plaatje als je denkt aan Yosemite National Park – was de weg ineens afgesloten. Een politieman die bij de afsluiting stond, vertelde ons dat we de Valley via deze kant niet konden bereiken vanwege een grote bosbrand. Maar, verzekerde hij ons: “you’ll still get there!” We zouden dan wel twee uur om moeten rijden om via een andere ingang het park in te kunnen komen. Omdat het inmiddels al middag was en we behalve heen ook weer terug moesten rijden naar onze campground, besloten we Yosemite Valley voor vandaag even te laten zitten. Een alternatieve route in en door Yosemite, de Tioga Pass wilden we ook nog niet nemen aangezien we via deze – schijnbaar mooie, “scenic route” – het park willen verlaten als we doorgaan richting Death Valley.

Om onze toch wel erg kostbare tijd toch nuttig te besteden, reden we terug richting Stanislaus National Forest. Na de afslag naar onze campground zijn we de weg blijven volgen naar de Hetch Hetchy Valley die ook onderdeel is van Yosemite National Park en waar de O’Shaughnessy stuwdam en bijbehorend meer te zien zijn. Dit stuwmeer – dat San Francisco voorziet van een constante en betrouwbare watertoevoer – was prachtig waardoor we mooie foto’s hebben kunnen maken en van het uitzicht hebben kunnen genieten. Ook hebben we hier ons eerste ‘American Wildlife’ gespot: een eekoorn.

Hierna gingen we terug naar de campground, waar ons plekje inmiddels vrij was. Dimond ‘O is een campground die erg kenmerkend is voor een nationaal park: geen douchehokken of andere faciliteiten, alleen een rustig, stil plekje met een vuurkorf. Lekker rustgevend dus.
Morgen zullen we Stanislaus National Forest weer achter ons laten om – via een omweg – een bezoekje te brengen aan Yosemite National Park en de Yosemite Valley. Dit was het voor nu!

28 Juli – Yosemite National Park

Vanmorgen zijn we vroeg op pad gegaan om de Yosemite Valley te bezoeken. Aangezien de bosbrand nog steeds woedde moesten we omrijden. In tegenstelling tot wat de Park Ranger ons gisteren verteld had, nam deze tocht door de vele haarspeldbochten en hoogteverschillen zo’n drie uur in beslag.
Desalniettemin maakte de zuid-westelijke entree van Yosemite National Park meteen al een hoop goed toen we door een natuurlijke gevormde tunnel het park binnen reden en daarna al snel getrakteerd werden op mooie rotsformaties en rivierbeddingen met enorme, granieten gletsjer-stenen.

Onderweg en tijdens onze entree in het park was de ernst van de brand ons duidelijk geworden: de lucht was niet blauw maar heiig vandaag door de enorme rookontwikkeling en de blushelikopters en –vliegtuigen vlogen af en aan. Alhowel de reden nogal teleurstellend is, is het wel spectaculair om te zien hoe zo’n blushelikopter zich slechts enkele meters boven de rivierbedding – klem tussen de weg en een kloof – volpompt met bluswater.

Na de lange omweg hebben we eindelijk de Yosemite Valley bezocht. Deze zijn we helemaal rondgereden waarbij we bij verschillende uitkijkpunten gestopt zijn om wat rond te kijken en foto’s te maken. We zijn onder andere bij El Capitan gestopt, een enorme granieten rots die samen met het Mirror Lake en Half Dome het boegbeeld vormt van Yosemite National Park. Na de Yosemite Valley zijn we naar de zuidkant van het park gegaan. Onderweg hebben we bij Tunnel View en Glacier Point prachtige uitzichten gehad over het gehele park. Met name het uitzicht over de Yosemite Valley en het zicht op Half Dome – een enorme granieten rots die zijn naam dankt aan het feit dat deze net een koepel lijkt waarvan de helft is afgehakt – vanaf Glacier Point waren erg indrukwekkend.

Uiteindelijk hebben we het park via de meest zuidelijke uitgang verlaten. Vlak voor de uitgang zijn we nog gestopt bij Mariposa Grove. Hier staan enrome Sequoia Trees van zo’n 85 meter hoog en enkele duizenden jaren oud die het bekijken zeker waard zijn.

Alhoewel we na onze reizen naar Canada en Australië verwend zijn wat betreft wildlife, hebben we ook op deze reis alweer de nodige dieren gespot. In Yosemite hebben we meerdere herten en tientallen eekhoorns gezien; het is nu alleen nog wachten op een beer!

We staan nu op een RV-park in Oakhurst, iets ten zuiden van Yosemite. Morgen gaan we weer richting de westingang van Yosemite National Park, waar we gisteren overnacht hebben, om vanaf daar de Tioga Road over de Tioga Pass te rijden op weg richting het noorden.

Omdat we momenteel werken met een erg langzame internetverbinding per telefoon waar ook de nodige kosten aan verbonden zijn, zullen de foto’s behorende bij de verslagen van vandaag en gisteren zo snel mogelijk volgen!

• 29 Juli 2014 - 09:05

Ton:

hoi ramv mooie reisverslagen ik geniet ervan jullie zien mooie dingen geniet ervan ik blijf jullie volgen groetjes pa opi

• 29 Juli 2014 - 09:58

Elvira:

Toch fijn dat jullie ondanks de omweg uberhaupt Yosemite nog in konden. Klinkt supermooi, en die beren komen vast nog wel! Elvira

• 29 Juli 2014 - 14:15

Nesibootje,s & Tante Door:

door jullie kwartet verhalen te lezen komt onze reis 1998 op ons net vlies te voorschijn in het zelfde prachtige westkust gebied in de USA

gr no 23

• 29 Juli 2014 - 23:29

Marien En Jolanda:

hallo daar, mooi verhaal al in de korte tijd dat jullie er zijn en veel plezier verder met deze trip

• 31 Juli 2014 - 23:22

Jeroen Bakker:

Haay luitjes,

Ontzettend leuk verslag van jullie bezigheden. Kan er wel van genieten wat jullie daar meemaken. Ontzettend veel plezier daar en tot het volgende verhaal.

Greets Jeroen!!