20 & 21 Juli - Terug naar Habana en naar huis - Reisverslag uit Habana, Cuba van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu 20 & 21 Juli - Terug naar Habana en naar huis - Reisverslag uit Habana, Cuba van Raymond Bakker - WaarBenJij.nu

20 & 21 Juli - Terug naar Habana en naar huis

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Raymond

21 Juli 2012 | Cuba, Habana

Hier dan ons laatste berichtje vanuit Cuba. De tijd lijkt voorbij gevlogen, ook al zijn we hier toch een goede 18 dagen geweest.

In deze dagen hebben we vele mooie indrukken opgedaan, waardoor we nu aan het eind van de vakantie kunnen zeggen dat ons koffertje met levenservaring weer wat extra bagage heeft gekregen.
Cuba is een divers land met een prachtige natuur en een zeer gevarieerde en uitnodigende cultuur.
De door ons bezochte steden hebben allemaal op hun eigen manier een indruk achter gelaten met hun pleinen en gerestaureerde, kleurrijke koloniale gebouwen.
Toch is en blijft Cuba ook een arm land en is dit iets dat niet onopgemerkt blijft als je op eigen houtje door het land trekt. Aan de andere kant is het wel weer heerlijk om te zien hoe de mensen er hier mee om gaan - met de weinige middelen die ze hebben weten ze toch de dag door te komen en hebben ze 's avonds nog genoeg energie voor een Salsa op het plein.

Naar ons idee hebben we in de tijd dat we hiet geweest zijn en de manier waarop we hebben rondgetrokken een goede indruk op kunnen doen van het land.
We hebben in Nederland namelijk een Flexi Fly Drive pakket samengesteld waarbij we van te voren wel al de hotels gereserveerd hadden. Door dit pakket hadden we echter wel de vrijheid om zelf met onze huurauto rond te trekken.

Om het weblog echt compleet te maken, en om de dingen die we geschreven hebben te illustreren, zullen thuis de foto's zo snel mogelijk geupload worden.

20 Juli - Santa Clara

Gistermiddag zijn we nog even Santa Clara in gegaan en hebben we het El Tren Blindado monument bezocht. Dit is een betonnen monument met een aantal treinwagons en een bulldozer. Deze bulldozer was namelijk gebruikt door Che Guavare in 1958 om het spoor te ontwrichten en zo de munitietrein van het regeringsleger tegen te houden. Dit was een belangrijk punt in de gehele Revolutie.

Vanmorgen zijn we wederom de stad ingegaan en hebben we de lokale sigarenfabriek bezocht. We hebben hier een interessante rondleiding gehad en alle processen die met het handmatig maken van een sigaar gepaard gaan, gezien; van het rollen, tot het labelen en verpakken in kistjes.

Daarna hebben we de laatste 300 kilometer van onze reis afgelegd en zijn we naar Habana gereden. We zitten hier in hotel Copacabana dat in de luxe wijk van de stad ligt. Op weg ernaartoe zijn we ook over de Habanese versie van 5th Avenue gereden, waar je alle internationale ambassades vind.

's Middags hebben we de auto nog gepakt om een paar laatste souvenirs in het centrum te kopen. Leuk is dat je dan toch nog een straatje tegen komt dat je nog niet gezien had en in een korte periode toch nog een paar nieuwe indrukken opdoet.

21 Juli - The End, op naar huis

Gisteravond hebben we onze koffers al ingepakt waardoor we nu nog even tijd hadden om te internetten.

We moeten om 12 uur het hotel uit en vliegen dan om 5 uur lokale tijd van Jose Marti Habana International Airport met de KL0724 naar Schiphol.

Tot morgen in Nederland!

• 21 Juli 2012 - 15:20

Sigaren Magazijn Opi:

goede terug reis en hopelijk geen vertraging ,en laat de sigaren heel opi zijn sigaren zijn op en ontvangt met open armen en volle bolknappers??

gr nesibo

• 21 Juli 2012 - 18:23

Lrb:

Goede reis stelletje Cubanen!

• 22 Juli 2012 - 10:55

Ton Visser:

ja de bakkertjes zijn weer terug het ontvangst comite was aanwezig lucien edward en ik pa opi ton

• 26 Juli 2012 - 12:02

Valesca:

welkom thuis! en ik ben nieuwsgierig naar de foto's!xxx

• 27 Juli 2012 - 21:32

Ingrid:

Heel benieuwd naar de foto's! Erg leuk om te lezen :)